Adina ajunge la SMURD cu palpitatii la inima fiind sigura ca are o boala grava. Dupa mai multe investigatii clinice ajunge la psiholog si astfel iese la iveala faptul ca aceasta prezinta sentimente de teama puternica cand se afla impreuna cu alte persoane, ca evita gupurile mai mari de persoane, ca ii este dificil sa mearga la cumparaturi in supermarket-uri, si evita sa stea la rand.

Este ingrijorata mai ales ca in aceste circumstante, ar putea sa faca un gest jenant sau prostesc. In adunari mai largi sau in sedinte si intalniri ii vine foarte greu sa vorbeasca, din teama de a spune ceva gresit. Este preocupata de faptul ca ceilalti o sa observe faptul ca roseste sau ca ii tremura mainile, si astfel vor sti ca ceva nu e in regula cu ea. Crede ca din aceasta cauza ceilalti o vor evalua negativ (vor avea o parere proasta despre ea).

Aceste probleme au inceput in adolescenta dar par ca devin din ce in ce mai grave. Este ingrijorata mai ales ca in aceste circumstante, ar putea sa faca un gest jenant sau prostesc.  Nici nu isi mai aminteste de cand  nu a mai dormit bine, in fiecare noapte se trezeste de cateva ori, adoarme foarte greu uneori sta toata noaptea cu gandul la problemele care-l coplesesc.

Adina nu este un caz singular. Una din patru persoane dezvolta dealungul timpului o tulburare emotionala de timp anxios si aproximativ 75% din oameni prezinta teama de a vorbi in public sau de a-si exprima parerea daca este diferita de a celorlalti.

Mecanismul fricii

 Simptome fizice. Acestea pot fii: accelerarea respiratiei, batai puternice ale inimii, senzatie de  ameteala, palpitatii, tulburari de ritm cardiac, transpiratii, frisoane, tremur al mainilor sau al picioarelor, dureri in piept, dureri abdominale, greata, etc.

Simptome emotionale: teama de a pierde controlul, teama de moarte, teama ca ai o boala grava, teama ca vei gresi, teama ca ceilalati vor rade de tine.

Simptome comportamentale: verificari excesive ale sarcinilor care se fac cu consum imens de timp si energie; evitari de a participa la anumite evenimente sau de a face anumite activitati care ar avea beneficii pe termen lung pentru tine; solicitari ale aprobarii celorlalti, evitarea de a lua decizii fara a-i consulta pe ceilalti.

Gandurile: ”nu trebuie sa gresesc cu niciun pret”, ”e groaznic daca gresesc”, ”ceilalati vor rade de mine daca gresesc”, ”nu sunt bun de nimic daca gresesc”, ”nu suport sa gresesc”, ”sunt un ratat daca gresesc”.

Ce se ascunde in spatele fricii de a vorbi in public?

In momentul in care oamenii refuza sa vorbeasca in public, acestia spun simplu: “eu nu pot, nu stiu sa vorbesc in public.” Si multi din ei cred, ca pur si simplu le lipseste gena vorbitului in public, sau altfel spus: altii au ceva ce ei nu au.

Adevarul e ca altii fac ceva diferit de ce fac ei.

In spatele fricii de a vorbi in public sta “teama de a gresi” si “teama de respingere din partea celorlalti”.

Teama de a gresi

Toate emotiile si comportamentele noastre au la baza anumite ganduri si credinte. Daca vrem sa schimbam emotiile e nevoie sa schimbam gandurile. Degeaba ii spui cuiva sa nu-i fie frica. Pana ce acesta nu reuseste sa isi schimbe gandurile care ii declanseaza acea frica, nu va reusi sa invinga teama.

In spatele fricii de a gresit sta urmatoarea convingere: “nu trebuie sa gresesc, e groaznic daca gresesc iar daca ajung totusi sa gresesc nu sunt bun de nimic”

Adevarul e ca nu exista persoana care nu greseste. Toti oamenii gresesc. Insa de mici, cand am fost criticati pentru greselile noastre, am invatat sa ne ferim de acele circumstante si am invatat sa ne fie teama de a gresi.

Aceasta atitudine duce la multe probleme si minciuni in viata. Fiindu-ne teama sa gresim si incercand sa evitam cu orice pret aceasta situatie, mintim atunci cand inevitabil gresim sau dam vina pe altii sau gasim o explicatie care sa ne absolve de responsabilitatea greselii.

Totul s-ar rezolva usor si simplu daca am accepta ca desi e de preferat sa nu gresim, totusi uneori vom gresi, iar atunci cand gresim nu e capatul lumii si e in regula sa invatam din greseala pentru a nu o mai repeta.

Acest gand e nevoie sa ni-l repetam din nou si din nou pana ce obtinem alt comportament. Scrie-l pe telefon, lipeste-l pe oglinda de la baie sau pe frigider, insa REPETA-L!

Aceasta atitudine duce si la asumarea greselii si la ceea ce numim RESPONSABILITATE, o chestie din ce in ce mai rar intalnita.

De ce spun asta? E suficient sa intri intr-o sala, sa fii intr-un mijloc de transport sau sa stai la un rand ca sa auzi cum mereu altcineva e devina pentru ce mi se intampla mie. Daca nu e guvernul, e administratia locala, daca nu e administratia locala e vecina de bloc, daca nici ea nu e e mama, tata, socrul, soacra, universul sau pur si simplu ghinionul.

Teama de respingere

A doua credinta care sta in spatele temerii de a vorbi in public este teama de a fi respins de ceilalati.

Gandurile si credintele care stau in spatele acestei temeri sunt: „ceilalati trebuie sa ma placa, sa ma aprobe si sa ma iubeasca. Daca nu se intampla asa e groaznic iar eu nu sunt suficient de bun si valoros.”

De cand suntem invatati sa facem sau sa nu facem ceva in functie de supararea sau aprobarea celorlalti incepem sa luam decizii in functie de ce spune celalalt.

Asa ajungem unii dintre noi sa ne alegem o cariera ca asa a zis mama ca e bine. Sa ne casatorim cu X ca suntem de atatia ani impreuna si la mama ii place, sa nu avem curajul sa spunem ca nu vrem sa iesim cand de fapt ne dorim sa stam in casa, sa nu avem curajul sa spunem NU sau DA in multe situatii.

Adevarul e ca indiferent de ce faci in viata, oamenii vor reactiona in 3 moduri:

-          Unii te vor aproba

-          Unii vor fi indiferenti

-          Unii te vor critica

E interesant de stiut ca de multe ori oamenii nu critica sau aproba pentru ca sunt de acord cu ideea ci pentru ca te plac sau nu. Si motivele pentru care te plac sau nu sunt extrem de subiective si tin de ei si ce gandesc ei si nu atat de mult de ceea ce faci tu.

In plus, nemultumirea este sport national. Sunt persoane care indiferent ce ai face sunt vesnic nemultumite. Ele s-au obisnuit sa fie nemultumite. Este un stil de viata pentru ei. Asa sunt sinapsele lor construite si indelung exersate. Merita sa iti consumi timpul si energia sa le faci pe plac?

Oamenii confunda faptul ca vreau sa fie iubiti si le place acest lucru cu faptul ca au nevoie de a fi iubiti. A avea nevoie inseamna ceva fara de care nu poti trai.

Hai sa o luam altfel: ce se intampla daca cineva nu te place, nu te aproba sau nu te iubeste? Mori? Daca esti cat de cat rational si ai raspuns NU, atunci iti vei da seama ca e in defavoarea ta sa actionezi si sa iei decizii in functie de ce zic ceilalati.

Deoarece oamenii continua sa traiasca chiar daca sunt respinsi (cu totii suntem respinsi indiferent cat de mult ne straduim sa nu fim) inseamna ca nu avem nevoie de aceasta, ci ne dorim.

E adevarat: e mult mai bine si placut si usor sa fii in compania celor care te iubesc. Insa, daca se intampla sa nu fie asa, asta e! Atata timp cat nu mori iti poti continua viata mai departe fara sa te stresezi atat de mult.

Adevarul e ca nu avem nevoie sa fim iubiti! Vream sa fim iubiti si ne place! Nu avem nevoie sa fim iubiti pentru a ne simti bine. Vream sa fim iubiti si conditionam singuri starea de bine de faptul ca suntem sau nu iubiti.

Nu ai vazut persoane care sunt iubite, insa tot sunt nemultumite? Faptul ca esti iubit nu te face fericit asa cum faptul ca nu esti iubit nu te face nefericit. Conditionarea faptului de a fi iubit de starea ta de bine este cea care cauzeaza linistea sau nelinistea interioara.

Stresul intervine doar in cazul in care tu consideri ca trebuie neaparat sa fii iubit ca sa fii fericit! In momentul in care nu mai legi propria fericire de ceialalti, vei gasi drumul spre linistea interioara.

Teama de a vorbi in public sau teama de oameni.

Indiferent ca ti-e teama sa vorbesti in fata unui grup mare de oameni sau a unui grup mic, fie ca ti-e teama sa iti spui opinia in fata colegilor sau a iubitului, teama de a spune ce crezi sau a-ti exprima propria parere, tot teama de oameni se numeste.

Dupa cum am spus mai inainte, teama de a te exprima in public are la baza alte doua temeri: „teama de a gresi” si „teama ca ceialalti sa nu fie de acord cu tine si sa nu te placa”.

Indiferent cat de mult te vei pregati si cat de mult iti vei impune, nu vei reusi sa treci peste teama de oameni daca nu treci peste celelalte doua temeri.

Solutii practice:

Invata sa accepti ca faci greseli si ca e firesc. Da, nu e de dorit, insa cu cat te temi mai mult sa nu gresesti, cu atat vei gresi mai mult. Asa ca, nu e mai simplu sa fii calm, sa accepti ca vei gresi si sa fii pregatit sa inveti si sa iti repari greseala daca se poate?

Nu exista om care sa nu fi gresit. Accepta ca si tu esti om, din moment ce citesti aceste randuri si ca inevitabil vei face greseli! Accepta ca le faci si concentreaza-te sa faci ce poti mai bine, iar atunci cand gresesti, asumati-le si mergi mai departe.

Accepta-te neconditionat atunci cand gresesti. Am spus si o repet: eu nu sunt greseala mea. Faptul ca am comis o greseala nu ma transforma intr-un om rau. Oamenii au aveasi valoare: o constanta care nu poate fi definita deoarece nu exista masura standard pentru a stabili cine e inferior sau cine e superior. Este important sa nu ne invinovatim cand gresim si sa cautam sa intelegem ce am fi putut face diferit. A te invinovatii e foarte diferit de a-ti asuma responsabilitatea.

Cel care isi asuma reponsabilitatea are mai mari sanse sa invete si sa nu mai repete greseala in timp ce cel care se simte vinovat sau cauta scuze nu vede unde e greseala si data viitoare o comite din nou. Din acest motiv nu functioneaza invatarea de frica! Aviz parintilor, profesorilor, antrenorilor si sefilor care se simt bine cand cei din subordinea lor se simt vinovati!

Accepta ca supararea celorlalti nu e vina ta. Este inevitabil ca ceilalti sa nu se supere pe tine din cand in cand. Incearca sa te detasezi si sa iti asumi, DOAR DACA E CAZUL, ceea ce ai facut gresit, insa nu si suprarea lor. Cand cineva se supra e alegerea lui sa se supere, la fel si in cazul tau si nu e vina ta. Tu esti responsabil pentru ceea ce faci tu nu pentru ceea ce face altul.

Este reactia invatata de mici prin exersari repetate. Ce e ciudat e ca nu ai cum sa stabilesti cand oamenii se supara sau nu, astfel incat jocul asta e la fel ca ruleta ruseasca. Sa traiesti mereu cu tema ca celalalt arunca o avalansa de nervi asupra ta e ca si cand te astepti mereu ca glontul sa fie pe teava.

Oamenii se supara si folosesc manipularea emotionala pentru a te forta sa faci anumite lucruri pe care le doresc ei de cand lumea. Asa fac parintii, asa face iubita sau iubitul si asa ajunge sa faca cu tine propriul copil.

Astfel ca multi dintre noi ne ghidam comportamentul dupa supararile celorlati si nu dupa consecintele a ceea ce facem. Exemplu clar: copilul alege sa mearga la o facultate cu care nu are nimic in comun ca sa nu o supere pe mama. Intrebare: cine va suporta ani de zile un job care nu iti face placere si  o lipsa de sens a vietii? Mama sau copilul?

Gandurile care te ajuta sunt: "as fi preferat sa nu se supere pe mine, insa e alegerea lor. nu imi place, insa pot suporta faptul ca sunt suprati pe mine. nu mor din asta. valoarea mea este aceasi chiar daca sunt suprati pe mine."

Pentru simtomele fizice invata sa te relaxezi. In momentul in care te stresezi corpul tau secreta adrenalina si cortizol care iti invadeaza trupul. Invata anumite tehnici de relaxare care te ajuta sa iti relaxezi corpul si mintea. Practica sportul, fa activitati care iti fac placere: alearga, plimba-te, citeste, fa o baie calda, orice care stii ca te relaxeaza. Fa acest lucru CONSTIENT cu scopul de a te relaxa.

Exercitii de respiratie. Una din cele mai rapizi tehnici de relaxare sunt tehnicile de repiratie. Iti prezint mai jos una:

  1. Inspira in 5 timpi
  2. Tine-ti respiratia 5 secunde
  3. Expira in 5 secunde si spune-ti calm: „Sunt calm, relaxat”
  4. Continua procedura pana te linistesti.

Tehnica se poate face si in 3 timp (inspiri in 3 secunde, tii respiratia 3 secunde, expiri in 3 secunde).

Practica. Invata sa te prezinti si sa vorbesti inaintea oamenilor. Nu e suficient sa nu iti mai fie teama. Toti cei care se descurca bine vorbind si carora nu le e teama de ceilalti, au practica in spate. Initial exerseaza in oglinda, ulterior intr-un grup restrans si pe urma intr-un grup mai mare. De asemenea, poti exersa acasa cum ii raspunzi diferit colegei de birou, sefului sau partenerului. Nu uita ca nu are cum sa iti iasa bine din prima. Continua!

Expune-te (sau exercitiul „atacul rusinii”). Incearca sa faci lucruri care nu le faci de obicei si care te gandesti ca ceilalati te vor condamna. Intra intr-un magazin, sau intr-un parc, si intreaba oamenii in ce an suntem. Poti, de asemenea, sa-i intrebi in ce oras te afli. Da, stiu........... te gandesti deja ca toti te vor crede nebun! Ti-am spus ca sunt 3 tipuri de reactii: unii te aporba (iti vor raspunde), altii te vor ocoli (indiferent) si altii vor rade. Vreau doar sa vezi ca nu vei muri si ca nu merita sa iti pese atat de mult de parerea celorlalti atunci cand e vorba de viata ta.

Invata sa tolerezi supararea celorlalti si nu o mai considera ca ceva catastrofic. Viata ta nu depinde de aprobarea celorlalti si cu siguranta iti vei construi o viata mai linistita daca nu vei petrece atata timp stresat la gandul ca ceilalati se vor supara pe tine.

 

Tu spui NU cand ai vrea sa spui DA si spui DA cand ai vrea sa spui NU? Tu faci lucruri pentru ca ceilalati sa aiba o parere buna despre tine, desi nu ai vrea sa faci lucrurile respective? Te gandesti sa schimbi ceva?

 

Cu drag,

Simona Ciff


Publicat la 04 apr 2013 in Inteligenta Emotionala

P.S. Daca consideri ca articolul este util, da te rog un share
  Twitter   Facebook   Whatsapp