Imi amintesc de o mamica care a venit la cabinet dupa ce fusese cu copilul la nu stiu cati neuropsihiatri si dupa ce a mutat copilul din doua scoli deja in urma sesizarilor primite de la parintii si profesori.

Sesizarile cuprindeau faptele copilului si amenintari cu retragerea propriilor copiii din institutia respectiva.

Ce se intampla mai pe larg?

La scoala ii batea pe colegi. Pur si simplu ajungea langa ei si le tragea cateo palma sau cateun picior. Doamna invatatoare il critica si ameninta in fata clasei. Ca raspuns acesta o injura si spunea ca o sa-i omoare pe toti. Nu isi facea temele si in timpul orelor se ridica din banca si mergea pe la celelalte banci si isi deranja colegii. Chematul mamei la scoala era deja o obisnuinta.

Acasa locuia cu mama si bunica. Bunica nu rezista pana la venirea mamei. Ii dadea mancare cu lingurita in fata televizorului in timp ce se uita la desene animate sau umbla cu lingura dupa el prin casa. Au observat ca daca il lasau la desene era mai liniste in casa. Temele (care se putea) se faceau in fata televizorului. Copilul o lovea pe bunica si asculta, uneori, doar de mama. Mama nu il scotea in parc de teama sa nu-i loveasca pe copii si sa le distruga jucariile. Copilul statea linistit doar cand mama ii citea povesti si se juca cu el. Urla cand aceasta pleca la servici si ameninta ca o omoara pe bunica.

Cand a venit la cabinet mi-a spus ca ma bate si ma omoara, ca imi rupe usa si se arunca pe geam. Mama era speriata si il implora sa vorbeasca frumos cu mine. Am rugat-o pe mama sa iasa, si dupa 20 de minute in care a incercat de la amenintari, impinsaturi, loviri, escaladarea geamului si diverse injurii sa accepte sa colaboreze.

Mama era socata. Nu intelegea cum am reusit. Sincer, nu sunt vrajitor si nu fac voodoo. Insa, spre deosebire de mama cunosc niste reguli dupa care functioneaza comportamentul. Am scris in articolul trecut despre asta.

Comportamentele nu cad din cer. Acestea sunt rodul REPETARII si a CONSECINTELOR.

1. Exista niste conditii care favorizeaza aparitia comportamentelor – ce se intampla inainte de comportamentul in sine 2. Copilul le face pentru ca are exercitiu (sau nu le face ca nu are exercitiu) – comportamentul in sine 3. Exista beneficii in urma comportamentului si atunci copilul se simte incurajat sa continue – ce se intampla imediat dupa comportament

In articolul de azi ne vom referi la punctul 1, respectiv la ce se intampla inainte ca copilul sa faca un anumit comportament.

Cand ne referim la comportamentele copiilor, dorim sa facem urmatoarele: - sa incurajam aparitia comportamentelor pe care le dorim (sa isi faca temele, sa asculte, sa vina cand ii chemi, sa se duca la culcare, sa vorbeasca frumos) - sa descurajam aparitia comportamentelor problema (sa nu amane sa isi faca temele, sa se uite la TV cand le ceri sa te ajute, sa nu te bage in seama cand ii chemi, sa nu strige, sa nu fie obraznici cu tine)

La fel ca in orice alt domeniu, prevenirea face mai mult decat interventia.

Schematic, un comportament poate fi „disecat” in urmatoarele faze:

A- ce se intampla inainte de un anumit comportament (factorul declansator)

B- comportamentul propriu-zis

C- ce se intampla dupa comportament (consecintele pozitive sau negative)

 

[table id=1 /]

Exista tehnici specifice la nivelul fiecare faze. Altfel spus, exista lucruri pe care le puteti face inainte sa se intample ceva, tehnici la nivel de invatare a unui comportament si tehnici pe care sa le aplici dupa comportament.

5 tehnici pentru prevenirea comportamentelor distructive si incurajarea comportamentelor pozitive

In ce priveste tehnicile pe care le putem folosi pentru a creste probabilitatea aparitiei unui comportament dorit si a scade probabilitatea aparitiei unui comportament disfucntional, azi vom vorbi despre 5 tehnici:

1. Creaza un program, ritualuri si amenajeaza corespunzator mediul

Daca, copilul stie la ce sa se astepte, el va fi mai putin stresat. Rutina stabilita pentru tranzactii cum ar fi mersul al culcare sau gradinita va creste Increderea si siguranta acestuia.

Activitatile predictibile pot ajuta la crearea suportului necesar pentru exprimarea emotiilor. Copilul poate plange cand pleci, dar plansul va fi legat de tristetea normala pentru o separare temporara, nu din cauza unei schimbari dezorganizate la care nu se astepta. Pregateste copilul pentru momentul cand pleci. Vei evita intarzierile si crizele din momentul plecarii.

Peste timp, odata ce creste, ritualurile se vor modifica. Citirea unei poezii simple inainte de culcare poate fi o activitate potrivita pentru varsta de un an; cand copilul va avea doi ani va alege doua sau trei cartulii pe care sa le i le citesti; la 8-9 ani va citi probabil singur, inainte de culcare (asta in cazul in care il veti ajuta sa deprinda placerea de a citi si nu il veti lasa sa adoarma in fata televizorului).

Pe langa rutina ce priveste anumite comportamente tinta, dupa exemplele de mai sus, este recomandat un program zilnic al activitatilor copilului. Acesta e bine sa stie ce are in program, ce urmeaza sa se intample. Ii va fi mai usor sa treaca de la o activitate la alta. Daca-i spui din senin: "treci la masa" ii va fi greu sa se ridice de la computer sa vina imediat, iar tu dupa cateva repetari si daca nu ai invatat sa iti controlezi furia, vei izbucni in strigate, urlete si amenintari.

Acestea nu trebuie sa devina reguli inflexibile. Tine cont de anumite circumstante speciale (zile cand copilul are ore particulare, sport, muzica,etc.), precum si de varsta copilului.

Concepe programul impreuna cu copilul si afiseaza-l undeva la vedere. Tine cont si fa diferenta intre programul din timpul de scoala sau cel de la sfarsitul saptamanii sau din timpul vacantei.

2. Stabileste reguli clare

Nu toti oamenii respecta toate legile. Mereu vor fi unii oameni care vor incalca unele reguli. Insa daca acestea exista il vor ajuta pe copil sa inteleaga mai bine ce se asteapta de la el.

Pentru a ajuta copilul sa invete sa respecte regulile este nevoie ca acestea sa precizeze: 1. ce trebuie sa faca copilul si nu ce nu trebuie sa faca 2. in ce situatie sa faca acest lucru si situatiile cand se accepta exceptii de la regula 3. ce consecinte pozitive vor aparea daca respecta regula

Am mentionat anterior faptul ca reguli precum nu face, nu lovi, nu vorbi sunt foarte ineficiente. 

Exemple de reguli clare sunt: Ce? - ma astept sa spui „te rog frumos” Cand? – cand ceri ceva Consecinta pozitiva – vei primi, daca se poate, ceea ce ceri.

Ce? – ti se cere sa-ti faci temele Cand? – dupa ce ai venit de la scoala Consecinta pozitiva – vei putea merge la joaca

Asigura-te ca copilul stie sa faca ceea ce astepti de la el. De multe ori parintii spun copilului doar ce sa nu faca si nu realizeaza ca acestia nu au nici cea mai vaga idee de ce se asteapta de la ei.

Pentru a respecta regulile copii trebuie (1) sa stie sa faca ce se cere de la ei si (2) sa creada ca pot face. Pentru metode de invatare a unui comportament vom vorbi in urmatorul articol. Asa ca nu presupune simplu ca copilul stie ce vrei tu sa faca ci verifica acest lucru. Daca vrei sa inchida frumos usa, tine cont ca copilul nu stie ce inseamna frumos pentru tine. Pune-l sa inchida usa de cateva ori si spune-i cand e ok.

Daca vrei sa iti vorbeasca pe un ton calm, nu-i spune simplu „vorbeste frumos” ci pune-l sa iti spuna ceva pe un ton calm si spune-i cand a reusit ca asta e ceea ce astepti de la el.

Caracteristicile unor reguli bune: 1. Mentine numarul lor la minim. Nu pune o gramada de reguli. Ii va fi greu sa stie ce vrei de la el. 2. Foloseste cuvinte simple. 3. Prezinta cerinte de baza. 4. Folositi un limbaj pozitiv. 5. Regulile sa fie specifice. 6. Afisiaza-le la vedere. 7. Stabiliti consecinte pentru fiecare regula.

Exemple de reguli care deriva din comportamente problema: acest tip de reguli deriva direct din comportamentele problema a copilului. Cand sesizati un comportament problema la copilul dvs. ganditi-va ce ati dori sa faca copilul si stabiliti cateva reguli pe care acesta sa le respecte.

[table id=2 /]

3. Prezenta langa copil 

Se realizeaza prin simpla prezenta in vecinatatea copilului. Multi parinti isi trimit copiii sa faca teme, sa isi faca curat in camera, sa faca mancare fara sa se gandeasca ca pentru un copil e mult mai greu si covarsitor acest lucru. Dupa ceva timp cand merg in camera copilului sunt oripilati ca acesta se uita la TV sau se joaca la computer sau pur si simplu se zgaieste pe fereastra.

Ia-ti timp si aseaza-te langa copil cand isi face temele. Simpla ta prezenta il ajuta sa se concentreze dezvoltandu-si astfel capacitatea de a sta focusat fara a se intrerupe pe ceea ce face.

Ia-ti timp cand ii ceri copilului sa faca curat si fa si tu impreuna cu el. Ii va fi mult mai usor si va face cu mai multa placere. Stabileste un timp cand o faceti, nu tuna si fulgera: „acum facem curatenie”.

Ia-ti timp si pregateste-te de culcare impreuna cu copilul tau. Indiferent cat de mare e, acesta va amana sa se culce atata timp cat tu te preumbli prin casa. Recent, 2 surori (de 14 si 12 ani) ii argumentau mamei care disperata le intreba ce sa mai faca pentru ca acestea sa se culce: „sa te culci si tu. Noi mergem unde este actiunea, iar actiunea e la tine in camera.”

Folosind aceasta tehnica iti ajuti copilul sa faca comportamentele pozitive si sa le evite pe cele negative.

Recomandari: 1. muta-te langa copil cand comportamentul escaleaza, nu cand nu mai poate fi controlat. 2. nu fa comentarii cu privire la comportament. Orice comentariu ar putea agrava comportamentul

[table id=4 /]

 

4. Controlul mediului

Tehnica de control al mediului presupune amenajarea spatiului in functie de comportamentele care vrei sa apara. De exemplu: daca vrei sa invete ii faci un spatiu pentru lectii. Creirul va asocia spatiul respectiv cu facutul lectiilor. Daca vrei sa citeasca, vei pune carti si materiale de citit la indemana copilului si vei inchide televizorul. 

[table id=3 /]

5. Trezirea intereselui

Este o tehnica foarte utila in cazul plictiselii si lipsei de atentie la copii sau cand spun ca nu le place un anumit tip de activitate.

Ca si adulti avem multe informatii (iar daca nu, le putem afla) si ii putem implica pe copii cu propozitii de genul: „Stiai ca.........?”

Uita-te la subiectele pe care le studiaza la scoala si alege anumite lucruri la care sa se gandeasca. Evita expresii de genul: „du-te si invata.... iar nu ai invatat, etc”. Fa din invatat o activitate placuta. Pune accent pe a sti, a afla si nu pe note.

Interesul poate fi trezit si pentru efectuarea unor sarcini in casa, gatit, calatorii, obligatii. Explica-le si cauta documentare vizuale despre cum functioneaza aspiratorul, masina de spalat, cum cresc plantele, ce facea un anumit domnitor, cum traiau oamenii mai de mult, ce face un doctor, ce face un mecanic, ce face un sofer, cum functioneaza corpul nostru, etc. Acest fel de lucruri sunt interesante pentru copii in cele mai multe ocazii.

Parintii care vor sa incurajeze o alimentatie sanatoasa la copii pot sa-i caute pe net documentare despre cum se fac chipsurile si ce se intampla in organism cand le consumam.

Trezirea interesului este foarte eficienta, de asemnea, cand copiii trebuie sa-si faca temele. Daca copilul studiaza la scoala despre diferite animale, cauta lucruri interesante despre animalele respective. Daca studiaza la istorie despre un anumit domnitor, cauta lucruri interesante despre acesta si vorbeste cu el despre acestea. Copilul va fi mult mai motivat sa-si faca tema si o va face cu placere.

Recomandari: 1. Foloseste-o cu copii nemotivati si cu probleme de concentrare. 2. Este foarte utila in situatii de teama: explica copilului ce urmeaza sa se intample pentru a scadea tensiunea. 3. Foloseste internetul pentru cele mai multe informatii. 4. Copilul va poate ajuta in gasirea informatiilor.

Practic, in urmatoarele 2 saptamani incearca urmatoarele cu copilul tau:

1. Fa un program pentru copilul tau si consulta-te cu acesta. Afiseaza-l undeva la vedere. 2. Stabileste regulile care doresti sa fie respectate. 3. Ia-ti timp in fiecare zi sa discuti cel putin 10-15 minute cu copilul tau. Aceasta e minumul. Exemple: ce a observat azi la scoala (nu ce ai invatat, ce note ai luat), ce i s-a intamplat in ziua respectiva (ce a simtit, ce a gandit), ce i-ar placea sa se schimbe in familia vostra, ce experienta pozitiva a avut, etc. 4. Incurajeaza-ti copilul sa participe la o activitate extrascolara: informatica, sport, arte, etc. 5. Spune-i in fiecare zi copilului tau cel putin 5 lucruri pe care le-a facut bine sau care ti-au placut la el. 6. Stabileste care sunt lucrurile pe care le poti modifica in mediu – A – pentru a incuraja comportamententele pozitive la copilul tau.

Mai jos lasa-mi un comentariu pe parcursul acestor 2 saptamani si spune-mi ce incerci sa schimbi, ce merge, ce nu merge si care sunt dificultatile cu care te confrunti.

P.S. Un share ma ajuta sa ajut mai multi oameni si pentru asta am nevoie de tine. Multumesc!

Cu drag, Simona


Publicat la 21 ian 2013 in Parinti

P.S. Daca consideri ca articolul este util, da te rog un share
  Twitter   Facebook   Whatsapp